Meerderheid bedrijven ziet verbeterde forecasting - Toename is geen kwestie van meer mensen

Andries Mulder   |   November 07, 2013   |  

Amsterdam, 7 november 2013 – Een meerderheid van de bedrijven (65 procent) in Nederland heeft de nauwkeurigheid van zijn forecasting in de afgelopen vijf jaar zien stijgen. Dat blijkt uit een peiling van EyeOn onder 78 grote internationale bedrijven. Dit onderzoek wordt vandaag gepresenteerd tijdens de Planning Inspiration Day (PID) in Eindhoven.

Opvallend is verder dat de verbetering in planning over het algemeen niet te danken is aan een toename van FTE’s op forecasting. Van de bedrijven die een toename in forecasting-nauwkeurigheid behaalden, 60 procent dat gedaan zonder extra mankracht. Aan de andere kant zagen bedrijven die FTE’s schrapten op de afdeling planning en forecasting hun nauwkeurigheid niet stijgen. ‘Forecasting-nauwkeurigheid gaat dus niet om meer mensen, maar om de juiste dingen goed doen’, zegt Freek Aertsen, directeur van EyeOn.

Meer samenwerking in de keten
De precieze impact van de verbeterde forecasting wordt niet gemeten en is dan ook voor veel bedrijven onduidelijk. Wel zeggen de meeste van de ondervraagde bedrijven dat de impact groot is. Van de 78 bedrijven durven 14 een marge-inschatting te geven. Antwoorden variëren van 0 procent tot 5 procent. Gemiddeld komt het neer op een verbetering van de marge met 1,8 procent door een met 1 procent verbeterde forecast.

Waar de bedrijven het allemaal over eens zijn, is dat de planning complexer wordt. Sneller reageren, kortere product-life cycles en internationalisering worden hiervoor als de belangrijkste redenen genoemd. Aertsen: ‘Hierop reageren bedrijven door meer samen te werken in de keten en meer centraal aan te sturen, dus over landen en business units heen. Dit met behulp van verbeterde processen en tools.’

Meest inspirerende bedrijven
Aan de respondenten is ook gevraagd welke bedrijven ze een voorbeeld vinden op het gebied van planning en forecasting. Daar zijn de volgende lijstjes uitgekomen:

Food/FMCG:  
1. Ahold
2. P&G
3. Heineken
4. Nestlé
5. Unilever

High Tech:
1. Apple
2. ASML
3. Philips
4. Toyota


Andries Mulder

Andries Mulder

Updates: 3
Projecten: 0

More updates:

  • Koen Koolen:
      Er zijn nog geen updates van deze auteur gepubliceerd.
Share this page  LinkedIn icoon Twitter icoon Facebook icoon