Point-of-Sales data helpen elektronicaproducenten succesvol plannen

Joost Rongen   |   November 17, 2011   |   High tech

Het gebruik van Point-of-Sales (PoS) data door producenten van consumentenelektronica in hun supply chain planning en orderfulfillment is sterk in opkomst. De afgelopen maanden heeft EyeOn met vijf supply chain managers uit deze branche gesproken over de potentie van PoS-data en de mate waarin PoS-data al actief in hun supply chain aansturing wordt gebruikt.

 Op drie gebieden kan PoS-data een grote toegevoegde waarde hebben in planning en aansturing van de integrale logistieke keten:

-       Voorkomen van opslinger-effecten in de keten (bullwhip-effect)

-       Verbeteren van Return-on-Assets en beperken van financiële risico's

-       Realiseren van snelle en gecontroleerde 'Phase in / Phase out'- processen 

PoS-data wordt nog niet op grote schaal gebruikt in de dagelijkse aansturing van logistieke processen. Er wordt vooralsnog vooral ‘low profile' geëxperimenteerd of er lopen pilots op het gebied van supply chain analytics, verbeterde demand forecasting en geautomatiseerde PoS-based winkelherbevoorrading.

Op welke termijn PoS-data door producenten van consumentenelektronica als integraal onderdeel van hun supply chain planning en fulfillment gebruikt zal worden, is nog niet precies te voorspellen. Wel is duidelijk dat een aantal factoren bepalend is voor het tempo waarin PoS-based processen kunnen worden geïmplementeerd:

-       Draagvlak binnen de onderneming

-       Interne ‘maturity' van de organisatie

-       ‘Maturity' van relatie tussen producent en retailer

-       IT-infrastructuur en dataverwerking capaciteit

Een uitgebreide beschrijving van toegevoegde waarde en succesfactoren bij de implementatie van PoS-based supply chain planning is hier te vinden.

Voor meer achtergrond en inzicht in de concrete toepassingsmogelijkheden van Point-of-Sales data in supply chain planning, neem contact op met Joost Rongen of Emile van Geel


Share this page  LinkedIn icoon Twitter icoon Facebook icoon