Van prijzencircus tot klantenkaart: Point of Sales data beter benutten

Edward Versteijnen   |   October 09, 2013   |   FMCG   |  

Categories:

Op 25 september jl. discussieerden diverse retailers (waaronder V&D, Hema, Spar, Belgian Skyshops, Sligro, Colruyt) met EyeOn tijdens een EyeOn Expertsessie over hoe de steeds grotere hoeveelheid PoS data benut kan worden om retail beter te stroomlijnen.

PoS data zijn voor sales en marketing steeds meer dé bron van informatie om gericht klanten te kunnen benaderen. Ook voor Supply Chain planning wordt PoS data steeds meer gebruikt, maar hier ligt nog een groot onontgonnen gebied. Zo kan er nog veel bereikt worden in het op de juiste manier delen van PoS info met leveranciers.

De aanwezige retailers vertelden hoe PoS data in hun bedrijf toegepast wordt, wat de voordelen zijn voor de planning processen en wat de uitdagingen en valkuilen hierbij zijn. EyeOn presenteerde het zgn. Eventcasting, waarin de gehele keten van winkel t/m leverancier op basis van PoS data en inzicht in events (zoals promoties en nieuwe productintroducties) wordt gestuurd.

De volgende ‘take-aways’ kwamen naar voren:

  1. Er is niet één standaard manier hoe PoS data te gebruiken voor supply chain planning:
    - Juiste aggregatieniveau is afhankelijk van te nemen planning besluiten.
    - Vindt de juiste balans tussen stuur-informatie en ‘door de bomen het bos niet meer zien’
    - Voor verschillende typen leveranciers zijn verschillende benaderingen zinvol
  2. Data accuraatheid is cruciaal.
  3. Interpreteren van data is belangrijk: 10 CE verkocht in winkel A in week 10 ≠ 1 CE elke week…
  4. Wacht niet op IT maar begin direct om zo processen en mensen ‘rijp’ te maken en de eerste voordelen te behalen.

Edward Versteijnen

Edward Versteijnen

Updates: 15
Projecten: 3

More updates:

  • Koen Koolen:
      Er zijn nog geen updates van deze auteur gepubliceerd.
Share this page  LinkedIn icoon Twitter icoon Facebook icoon